Změna stálého převodu na nápravě FORD 8.8″ S197/S550

Zrychlení nebo maximální rychlost! Dvě veličiny dva různé směry v případě stálého převodu.

Základní pojmy:

Diferenciál: Je mechanické zařízení pracující na principu planetové převodovky, jehož účelem je rozdělení poměru otáček (diference otáček) na výstupních hřídelích.

Převodový poměr: Jedná se o poměr zubů na talířovém kole ku poměru zubů na pastorku. Tedy když vezmeme počet zubů na talířovém kole a vydělíme ho počtem zubů na pastorku tím dostaneme převodový poměr.

Jak si určit ideální převodový poměr ? Většina sériových mustangu mají převodový poměr zadní nápravy 3,31 nebo 3,55 pokud si chcete dopřát větší akceleraci a zároveň nechcete omezit výrazně maximální rychlost doporučujeme převod 3,73. Oproti tomu je převod 4,10 větší extrém který je spíše už pro nějaké závodní účely kde právě převodem zadní nápravy doladíte set-up převodovky tak aby vám vycházeli rychlosti na rovinkách (při závodech do vrchu atd.) Nabízí extrémní zátah ale záleží také na poměru jednotlivých rychlostních stupňů převodovky.

Důvodem proč jsme vytvořili tento blog je ten že velice často přijímáme telefonáty typu : Dobrý den mám takovou prosbu , včera s Pepíkem jsme si přehodili zadní převod a něco je tam špatně! Jako by tam něco kvílelo ale nevím čím to je přitom soukolí je nové a všechny ložiska taky a určitě jsme to složili dobře!!!!! Protože Pepa už udělal desítky možná stovky diferenciálu na „žiguliku“ a nikdy neměl takový podobný problém jako u mustanga. Nevíte co by to mohlo být ?

Samozřejmě víme, čím je to způsobeno!

Většinou je pastorek mimo fabrický rozměr (vychyluje se od ideální osy) nebo je to způsobené špatně nastavenou vůlí mezi zuby pastorku a talířového kola . Dále jsou vždy v 99% případů špatně předpětí na ložisku hrušky.

Zásadní tajemstvím úspěchu je mít fabrické přípravky, měřidla a workshop manuály abychom mohli dopočítat přesnou hodnotu, přesnou vzdálenost uložení pastorku do ideální polohy tzn. do nulové osy! Pokud pastorek nebude v nulové ose vždy bude diferenciál hlučný!

Do nulové osy? Ano zní to jednoduše ale pokud stojíte nad otevřeným diferenciálem a koukáte se do něj tak Vás ani nenapadne jak je to složité a hlavně náročné na přesnost měření! Upozorňuji že 0,01mm v měření ve výsledku může hodit až 0,2mm odchylku ve výpočtu což na šířce podložky pod hrušku je veliký úlet a je to právě hranice kterou definujeme jeden stupeň tedy jeden pracovní stupeň ( Skok o který se pohybujeme když určujeme tloušťku podložky pod hruškou. Znovu opakuji že bez fabrických přípravků je tato záležitost takřka neřešitelná!

Předpětí na ložisku je krok který můžete opakovat třeba i 1000x ! Jde o to že stahujete bortící se podložku (colapsible spacer) do té míry než dostanete správný krouticí moment hrušky respektive odpor při otáčení pastorku. Problém je ten , že když colapsible spacer přetáhnete musíte ho vyměnit za nový a zároveň i novou matici hrušky. Na tento krok se používá speciální přípravek na měření krouticího momentu – tento přípravek se nedá volně zakoupit!

Dále přichází na řadu nastavení axiální vůle, která nám určí přesněji hloubku zubu a doladí konečný otisk zubu, toto měření není tak náročné na přesnost jako měření hloubky hrušky ale vyžaduje dávku zkušenosti obzvlášť když se používají původní ložiska na unašeči diferenciálu . I tak pokud budete mít nové ložiska tak musíte v daném rozsahu ( např 0.30mm -0,38mm ) konečnou polohu soukolí.

Veškerá pomocná měřidla musí být pravidelně kalibrovaný a přezkoušeny, jinak po čase dojde k výrazným odchylkám v měření !

Nastavení axiální vůle
Přípravek na diagnostiku předpětí- měření krouticího momentu!
OEM přípravek Ford pro výpočet hloubky hrušky!

Cena: Vzhledem k tomu že je tento proces časově náročný a také se využívají drahé přípravky a měřidla je tato práce i finančně náročnější ale v porovnání s tím že si převod vyměníte doma a pak si to necháte opravit a to z důvodu že to nevyšlo tak se jedná o zanedbatelnou částku. Pokud budeme diferenciál předělávat po nějakém neodborném zásahu může se cena vyšplhat klidně i na 45 000kč bez DPH. Běžně se částka pohybuje pokud máte netknutý diferenciál a chcete vyměnit převod tak okolo 24 800kč bez DPH včetně převodu a všech ložisek tedy kompletní opravné sady diferenciálu. Pokud nám dovezete vymontovanou zadní nápravu je cena cca 21 000 kč bez DPH a druhý den vezete nápravu zase domů zcela seřízenou.

Níže můžete vidět v jakém stavu se nám dostal do servisu diferenciál z jednoho nejmenovaného servisu, který se se specializuje na nastavování diferenciálu v CZ.

TOP